Prof. Dr. Atilla Arkan'dan "Eğitimde Yenilenme Arayışı" Adlı Konferans

Prof. Dr. Atilla Arkan Üniversitemizde “Eğitimde Yenilenme Arayışı”nı Anlattı
Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulu Üyesi ve İbn Haldun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Atilla Arkan, fakültemizin davetlisi olarak kampüsümüze konuk oldu. Program, Arkan’ın Fakülte Dekanlığı’na yaptığı nezaket ziyaretinin ardından "Eğitimde Yenilenme Arayışı" adlı konferansıyla devam etti.
Konferansa Rektörümüz Prof. Dr. Erdal Çelik, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Abdulhakim Koçin, Fakülte dekanları, akademisyenler ve çok sayıda öğrenci katıldı. Konferansın açılış konuşmasını yapan Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Erdal Çelik, katılımcılara teşekkür ederek sözlerine başladı. Prof. Dr. Erdal Çelik, eğitimin artık yalnızca bilgi aktaran bir yapı olmaktan çıkıp toplumsal, kültürel ve bireysel ihtiyaçlara cevap verebilecek şekilde yenilenmesi gerektiğine dikkat çekti. Bu yenilenmenin; içerik, yöntem, öğretmen-öğrenci ilişkileri ve kurum kültürü gibi birçok alanda daha esnek, kapsayıcı ve anlamlı bir yaklaşımı zorunlu kıldığını vurgulayan Prof. Dr. Çelik, etkinliğin düşünsel zenginliğe katkı sunarak yeni bakış açıları kazandırmasını temenni etti.
Ardından “Eğitimde Yenilenme Arayışı” başlıklı bir konuşma gerçekleştiren Prof. Dr. Atilla Arkan, toplumların tarihsel dönüşüm çizgisini referans alarak eğitimin nereye evrildiğine dair çarpıcı tespitlerde bulundu. Konuşmasının girişinde insanlık tarihinin avcı, tarım, sanayi, bilgi ve yeni beliren “süper akıllı” toplum evrelerine değinen Arkan, özellikle makinenin icadıyla başlayan dönüşümün bugün yapay zekâ ve büyük verinin etkisiyle ivme kazandığını vurguladı. “Bir traktörün 200 ailenin işini üstlenmesi, tarihteki ilk büyük kırılmayı temsil ediyordu; şimdi benzer bir eşiği dijital teknolojilerle yaşıyoruz” ifadesiyle değişimin ölçeğini somutlaştırdı.
Arkan, içinde bulunduğumuz büyük değişimler döneminde geleceğin eğitiminin akademisyenler, eğitim yönetimi, ölçme değerlendirme ve öğrenci boyutları gibi çeşitli yönlerini tek tek ele aldı ve geleceğin eğitimindeki bazı köşe taşlarına dikkat çekti.
Arkan’ın tespitlerine göre yeni dönemde:
-
Sanal ve hibrit eğitim modelleri yaygınlaşacak,
-
Yapay zekâ ve algoritmik düşünce öğretimin doğal bileşenleri hâline gelecek,
-
Kodlama tüm kademelerde temel ders statüsü kazanacak,
-
Akademik kadroların yanında eğitim teknolojisi uzmanları da ders tasarım süreçlerine dâhil olacak,
-
Üniversiteler “bilgi aktaran” değil, bilim ve teknoloji üreten merkezler olarak konumlanacak.
Eğitimin yönetim boyutuna da dikkat çeken Arkan, hızlı değişimin en büyük sorusunun “nasıl yönetileceği” olduğunu belirtti; buna bağlı olarak direnç, çatışma ve uzlaşı yönetiminin giderek önem kazandığını söyledi.
Öğretim üyeleri açısından geleceğin belirsizlikler getirdiğini ifade eden konuk rektörümüz, mesleklerin ve becerilerin ömrünün kısaldığını, bu yüzden sürekli öğrenmenin kaçınılmaz olduğunu ifade etti. Eğitim programlarında esneklik ve sık güncelleme ihtiyacı artarken, ölçme‑değerlendirmede proje ve grup çalışmalarının payının büyüyeceğini; öğrencilerde ise beceri‑yetkinlik, analitik‑eleştirel düşünce ve etkili iletişim gereksinimlerinin öne çıkacağını belirtti.
Öğretim üyeleri ve öğrencilerin yoğun ilgisini çeken ve yaklaşık bir saat süren konferans, soru‑cevap bölümünün ardından, plaket takdimi ve fotoğraf çekimiyle sona erdi.
